Monday, November 25, 2024
HomeStiriAdevărul despre Salamul de Sibiu

Adevărul despre Salamul de Sibiu

Cu 7 ani în urmă, salamul de Sibiu a primit recunoașterea oficială ca marcă de țară, fiind înregistrat în “Jurnalul Oficial al Uniunii Europene”. Această distincție l-a plasat printre primele produse românești recunoscute la nivel internațional ca marcă originală. Astăzi, salamul de Sibiu se găsește în supermarketurile precum Lidl, Kaufland și este exportat pe piețe importante din Europa. Cu toate acestea, mulți oameni nu cunosc câteva detalii despre acest produs emblematic. Haide să descoperim mai multe despre salamul de Sibiu.

Cu o istorie de 128 de ani, salamul de Sibiu este cunoscut de toți și îl consumăm și în prezent. Acest produs marcă protejată are originile la sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea, în inima Carpaților. În acele vremuri, era denumit “salam de iarnă”. Ulterior, a primit numele de “salamul din vama Sibiu” și, în cele din urmă, a fost cunoscut sub denumirea pe care o știm astăzi. Jozsef Theil și Filippo Dozzi au fost cei doi producători de mezeluri care au transformat salamul într-un produs de lux, prezent la mesele cele mai simple. La început, salamul era produs în principal în perioada iernii, datorită condițiilor climatice și temperaturilor de atunci. De aceea, a fost comercializat inițial sub denumirea de “salam de iarnă”. Salamul a devenit unul dintre cele mai căutate produse, iar exportul său era făcut doar prin vama Sibiu, care era punctul de trecere pe teritoriul Austro-Ungariei. Cei care achiziționau acest produs l-au redenumit “salamul din vama Sibiu”, iar pe documentele care însoțeau produsul apărea mențiunea “Vama Sibiu”, de unde și noua denumire. Chiar și Casa Regală a României consuma acest salam.

Începând cu anul 1930, denumirea s-a schimbat și a fost cunoscut sub numele de salamul de Sibiu, fiind consumat inclusiv de Casa Regală a României. La 18 ani de la schimbarea denumirii, majoritatea fabricilor care produceau salamul au fost naționalizate odată cu venirea comuniștilor la putere. Ulterior, au fost deschise alte trei fabrici la Mediaș, Bacău și în Bihor. După 1990, au fost înființate și alte fabrici, precum cele din Călărași și Feldioara, județul Brașov.

Ceea ce poate nu știai despre

salamul de Sibiu este că a devenit marcă protejată și recunoscută ca brand de țară în 2016. În prezent, există cel puțin 6 producători oficiali agreați de stat care produc salamul. Pe piața din România, salamul de Sibiu se vinde sub cel puțin 16 mărci distincte, majoritatea fiind disponibile în supermarketuri precum Lidl, Kaufland și altele.

Conform Asociației Pro Consumatori (APC), salamul de Sibiu este fabricat sub titulatura de “indicație geografică protejată” (IGP) în următoarele zone geografice delimitate: județele Bacău, Brașov, Călărași, Covasna, Ilfov, Prahova, Sibiu și Municipiul București. Procesul de fabricație, de la recepția materiilor prime și tranșarea cărnii, până la afumare și maturare, are loc în aceste zone geografice. Eticheta produsului trebuie să conțină denumirea “Indicație Geografică Protejată” sau acronimul IGP, într-un mod clar, pentru a fi distinctă de orice altă mențiune.

Astfel, salamul de Sibiu rămâne un produs tradițional românesc deosebit, cu o istorie bogată și o recunoaștere internațională.

RECOMANDATE

POPULARE